- Spraakgestuurde opdrachten worden steeds populairder
- Je bereikt er een andere doelgroep mee
- Je bent de concurrentie voor
Iedere smartphone heeft al sinds langere tijd een ingebouwde spraakassistent, Google of Siri, waaraan je simpele opdrachten kan geven, zoals het zetten van een timer of een rekensom maken. Met de opkomst van smart speakers is de voice technologie met rap tempo aan het toenemen. Voice technologie maakt een sterke ontwikkelingsfase door.
De technologie wordt steeds beter en is binnenkort niet meer uit ons leven weg te denken. Voice is ook het snelst groeiende communicatiekanaal. De ontwikkeling gaat zelfs sneller dan die van de radio & tv. Dit heeft er mede mee te maken dat grote bedrijven de kansen van voice inzien en hierop inspelen. Hiermee werken zij mee aan het verbeteren van deze technologie.
Een ander voordeel aan voice is dat je er een andere doelgroep mee kan bereiken. Op dit moment wordt voice het vaakste door jongeren gebruikt, maar ook kinderen. Dit komt omdat kinderen vaak nog niet kunnen lezen of schrijven, maar ze kunnen vaak wel goed zeggen wat ze willen. Aan de hand van voice technologie kunnen ze dus zelf hun favoriete filmpje afspelen op het internet. En wat dacht je van laaggeletterden of slecht zienden? Door het geven van een spraakopdracht kunnen zij alsnog informatie opvragen.
Grote bedrijven hebben al het voortouw genomen in het maken van een eigen voice assistant en zijn hun website aan het optimaliseren om vindbaar te kunnen zijn in voice. Zij zijn al voiceable.
Wil jij ook voiceable worden? Samen maken wij Nederland voice ready.